Korjausrakentaminen 1/2017
Putkiremonttimarkkinoiden tuotelanseeraukset ovat piristyssuihkeita alan kehitykselle – koskivat ne sitten nopeutta, hintaa tai uusia teknisiä menetelmiä. On hienoa, että taloyhtiöille tulee uusia vaihtoehtoja.
On toisaalta mielenkiintoista, miten eri toimijat nostavat yhden asian tuotekonseptinsa markkinoinnin kärjeksi. Todellisuudessahan asukkaat haluavat monia asioita samanaikaisesti.
Näitä ovat edellä mainitut nopeus ja edullinen hinta, mutta sen lisäksi halutaan ainakin korkeaa, kestävää laatua, hyvää palvelua ja joustavat mahdollisuudet vaikuttaa remontin sisältöön sekä teettää omia remonttejaan putkiremontin ohessa.
—
Tilaaja on se, joka päättää, minkälaisia putkiremontteja viime kädessä toteutetaan ja mihin kehityspanokset kohdistetaan. Jos nopeutta toivotaan, miksei kilpailutettaisi remontteja läpimenoajoilla? Silloinhan urakoitsijat alkaisivat kehittää nopeampia ratkaisuja ja se, kuka nopeiten toteuttaa, voittaisi kilpailun.
Jos taas halutaan hyvää palvelua, niin silloinhan joka työmaalla olisi asukaspalveluinsinööri palvelemassa asukkaita kahvinkeitin kuumana ja tekijöiksi palkattaisiin käytöskoulun käyneitä.
Entä jos remontteja kilpailutettaisiin vain hinnalla? Se ohjaisi urakoitsijoita keksimään tapoja säästää kustannuksista, keinoinaan muun muassa ulkomainen halpatyövoima ja työnjohtoresurssit vedettäisiin niin tiukalle, että laatu ja palvelu jäisivät jalkoihin… Hetkinen, kuulostaako tämä vaihtoehto tutulta?
—
Koska sitä saa mitä tilaa, olisiko tässä myös tilaajilla peiliin katsominen? Pitäisikö alkaa puhua nopeiden tai halpojen remonttien sijaan optimaalisista putkiremonteista? Silloin asiakas päättää, mitä remontiltaan haluaa, laatii kilpailutuksen ja arvioi urakoitsijoita asettamiensa tavoitteiden pohjalta.
Korjausten monipuolinen, laadulliset asiat huomioiva kilpailuttaminen on asia, johon kaivataan lisää osaamista ja ohjeistusta. Jos tämän kaltainen käytäntö yleistyisi, sillä voisi olla mullistava vaikutus nykyiseen korjaustarjontaan.